Ο Μιχαήλ Ψελλός (1018 - 1078) ήταν Βυζαντινός λόγιος, ιστορικός, φιλόσοφος και πολιτικός
και διπλωμάτης με επιβλητικό διδακτικό και συγγραφικό έργο σε όλους
τους κλάδους των γραμμάτων και των επιστημών. Είχε σημαντική προσφορά
στο χώρο της γενικής και ανώτερης παιδείας, στην οργάνωση και ανάπτυξη
της οποίας στον 11ο αιώνα η συμβολή του υπήρξε καίρια. Δίδαξε στο Πανδιδακτήριο,
δηλαδή το πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης, στο οποίο είχε αποκτήσει
τη θέση του ύπατου των φιλοσόφων (δηλαδή πρύτανη, με τους σημερινούς
όρους). Γνωστότερο έργο του είναι η 'Χρονογραφία, εξιστόρηση των γεγονότων της περιόδου 976-1078......Περισ.βλ.http://el.wikipedia.org/wiki
Ο Μιχαήλ Ψελλός έζησε τον 11ο αιώνα (1018 - 1095), μια εποχή σταδιακής παρακμής για την πάλαι ποτέ ισχυρή Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
Το κατά κόσμον όνομα του ήταν Κων/νος (το όνομα Μιχαήλ το «έλαβε» όταν έγινε μοναχός το 1054), ενώ το επίθετο Ψελλός προέρχεται από ένα το γλωσσικό ελάττωμα του «ψελλίζειν». Οι
γονείς του κατάγονταν από την Νικομήδεια, ενώ ο ίδιος γεννήθηκε στην
Κωνσταντινούπολη. Υπήρξε μαθητής του Ιωάννη Μαυρόποδος, του Ιωάννη
Ξιφιλίνου, σπούδασε στην Αθήνα, όπου μελέτησε Όμηρο, Ησίοδο, Ηρόδοτο,
Θουκυδίδη, Δημοσθένη, και αρχαίους Έλληνες Φιλοσόφους.
Το «καθολικό του πνεύμα» σημάδεψε ανεξίτηλα τη Βυζαντινή διανόηση
της ύστερης περιόδου, καθώς υπήρξε καθηγητής ρητορικής, Φιλόσοφος,
μαθηματικός, αλχημιστής, αστρονόμος, φυσικός, νομικός, ιστορικός,
ιατρός, θεολόγος αλλά και αξιωματούχος της βυζαντινής αυλής.
Τα συγγράμματα του κατά τα πρότυπα των αρχαίων Ελλήνων Φιλοσόφων,
μαρτυρούν την πολυμάθεια του εφόσον καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επιστημών:
τη φιλοσοφία, τη ρητορική, τη θεολογία, την αστρονομία, τα μαθηματικά,
τη γεωμετρία, τη μετεωρολογία, τη φυσική, την Αλχημεία (χυμευτική), το
δίκαιο, την ιστορία, τη μουσική, αλλά και την λαογραφία. Ταυτόχρονα όμως
υπήρξε πολύ καλός γνώστης της «Μεταφυσικής» και των λεγόμενων «Απόκρυφων επιστημών», της «Αλχημείας», του «Μυστικισμού», και του «Αποκρυφισμού».
Κατά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, χάρη στην πολυμάθεια του και στην
επιβλητική του προσωπικότητα κατέλαβε διάφορους τίτλους και αξιώματα
στην Κωνσταντινούπολη.......
Η συμβολή του στην αναβίωση των αρχαίων
Ελληνικών Σπουδών στο Χριστιανικό Βυζάντιο υπήρξε σημαντική, καθώς
αναβίωσε τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς των οποίων η ύπαρξη είχε από
πολλού ξεχαστεί, διασώζοντας ταυτόχρονα αρκετά αρχαίο Ελληνικά χαμένα
κείμενα. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει:
«Και εσείς που διαβάζετε σήμερα την ιστορία μου θα συμφωνήσετε πως
βρήκα την Φιλοσοφία χωρίς πνοή, τουλάχιστον όσον αφορά τους θεράποντες
της, και την αναζωπύρωσα με μόνες τις δικές μου δυνάμεις. Γιατί ούτε
δασκάλους αξιόλογους είχα, ούτε σπέρμα σοφίας βρήκα στην Ελλάδα ή και
στους Βάρβαρους και ας έψαξα σε όλο τον κόσμο. Επειδή όμως είχα ακούσει
ότι οι Έλληνες είχαν δημιουργήσει άλλοτε κάτι μεγάλο στην φιλοσoφία, το
οποίο διατύπωσαν με απλούς όρους και απλές προτάσεις που είχαν καταστεί
σαν στύλοι και σαν όρια για τη μετέπειτα σκέψη, απέρριψα όλες τις
σχετικές μικρολογίες και ζήτησα να βρω κάτι παραπάνω. Διάβασα λοιπόν
μερικούς από τους Φιλοσόφους εκείνους και διδάχτηκα από αυτούς τον δρόμο
για την γνώση. Ο ένας με παρέπεμπε στον άλλο, ο χειρότερος στον
καλύτερο και εκείνος πάλι στον Αριστοτέλη και στον Πλάτωνα. Είναι βέβαιο
ότι και όλοι οι προηγούμενοι θα έμεναν ικανοποιημένοι αν κατατάσσονταν
στην δεύτερη θέση, αμέσως μετά από αυτούς τους δύο. Από εκεί λοιπόν, σαν
αν διέγραφα ένα κύκλο, κατέβηκα πάλι στον Πλωτίνο και Πορφύριο και τον
Ιάμβλιχο. Μετά από αυτούς συνάντησα στον δρόμο μου τον θαυμάσιο Πρόκλο
και σταματώντας σε αυτόν σαν σε ευρύτατο λιμάνι, άντλησα την επιστήμη
της γνώσης εμβαθύνοντας στην λειτουργία της νόησης...
... Η εναντίωση του Εκκλησιαστικού κατεστημένου
του Βυζαντινού κράτους στην προσπάθεια του Ψελλού, συνεχίστηκε και με
τον μαθητή και διάδοχο του στο βαθμό του «ύπατου φιλοσόφου» Ιωάννη Ιταλό (γιος Νορμανδού μισθοφόρου από την Κάτω Ιταλία). Ο Ιταλός χαρακτηρίστηκε «Ελληνόπληκτος» και «δαιμονόπληκτος στασιαστής» κατά της «Νέας Ρώμης» απομακρύνθηκε
από την εκπαίδευση, και καταδικάστηκε σε εγκλεισμό μέχρι το θάνατό του
σε μοναστήρι, μετά από δύο δικαστικές διώξεις το 1076/7 και το 1085.
Προηγουμένως, είχε σωθεί, καταφεύγοντας στον τρούλο της Αγίας Σοφίας,
από το λιντσάρισμα «αγανακτισμένων πιστών» που είχαν
επιστρατευτεί από τον εκκλησιαστικό μηχανισμό. Επί 50 χρόνια, μετά την
απομάκρυνση του Ιταλού, έμεινε κενή η θέση του ύπατου φιλοσόφου και
τελικά διορίστηκε σ' αυτή από τον Μανουήλ Α' ένας διάκονος της Αγίας
Σοφίας.
Περισ.βλ. http://www.istorikathemata.com/2010/09/blog-post_04.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου